viernes, 11 de mayo de 2007

Kanonaz

Pozgarria izan da Joseba Gabilondoren itzulera laburra Euskal Herrira, berarekin eztabaidagai interesgarri askoak ekarri baititu. Tamalez, ni ere euskal diasporaren parte naizenez (bost xentimoko diaspora, hori bai), ezin izan dut bere hitzaldietan bertatik bertara parte hartu. Hala ere, Berrian azaldutako elkarrizketarekin, Testuketan saioan esandakoarekin eta blogetan irakurritakoarekin iruditzen zait nahikoa zaidala bere ideia nagusiak zeintzuk diren ikusteko. Eta horrela, testu honetan, batez ere, kanonaren gaira lerratuko naiz.
"Modernitatea joan da" izan da bere ideia garrantzitsuetako bat, eta "Kanona baztertu behar dugu" zuzenean esan ez duen arren (nik irakurrikoetan, bederen) ideia horretatik oso urruti ez dagoen zerbait proposatzen duela dirudi. "Euskal literaturaren historia guztiak kanonetik kanonera idatzi dira, kanona bera zalantzan jarri gabe." Hau da, ez duela merezi kanonen arteko borrokan jardutea, kanona bera da auzitan jarri eta ukatu behar dena, ideia modernoa den heinean. Apustu indartsua da berak proposatutakoa, modernitate-postmodernitate eztabaidaren (demode?) testuinguruan kokaturikoa. Esan behar da, halaber, Europa eta Euskal Herrian ideia iraultzailetzat har genitzakeen hauek, AEBetako intelligentsiaren diskurtso nagusietako bat dena. Horrek sortzen dituen paradoxa guztiekin: diskurtso iraultzaile eta ofiziala aldi berean, unibertsitateko katedradunek babesten dituzten ideia erradikalak etab. Baina utz dezagun alde batera bide hau. Izan ere, postmodernitatearen militante sutsuenak sarritan modernitatearen erredukzionismoan erortzen diren bezalaxe, badirudi kanonaren inguruan ere gauza bera gertatzen dela. Esan nahi baita, kanona ulertzen badugu adituen komite konspiratzaile batek erabakitzen duen idazle eta obren zerrenda gisa, orduan seguruenik bai, kanona bera zalantzan jarri beharko genuke. Baina nago kanona hori baino konplexuagoa dena. Ez dakit Josebak, baina nik ez dut ezagutzen kanon gabeko literaturarik eta nekez imajina dezaket etorkizunerako halako hipotesirik. Kanona halabeharrezkoa ez ote den susmoa dut, eta ondorioz, berau baztertu baino, unean-uneko kanon ofiziala kritikoki eztabaidatzea egokitzen zaigula.

Bigarren aukera honen aldeko argudio indartsuena, alabaina, eraginkortasunarena dela uste dut. Intelektual buruargiek kanona bai/ez eztabaidatzen duten bitartean, eguneroko bizitzan erabakiak hartu behar dira: eskola eta unibertsitateetako programak diseinatu, derrigorrezko irakurketak erabaki, testu liburuetan azalduko diren idazleak zeintzuk izango diren ebatzi, antologiak osatu, medioetan zein idazleri eskainiko zaion arreta deliberatu... Muinean kanonaren ideia duten erabakiak denak ere. Horregatik, eraginkorragoa iruditzen zait gaur egungo kanona kritikatzea eta kanon berriak proposatzea, kanona beraren bazterketaren alde egitea baino; itxura guztien arabera, datozen urteotan, arestian aipatutako erabakien lako hamaika erabaki hartu beharko dira-eta. Kanona etengabe irekitzearen alde egingo nuke, ahalik eta idazle nahiz obra gehien kanonean txertatzearen alde. Kanon zabal eta aberats baten alde, azken batean. Gainera, euskal literaturako adibidea interesgarria da, egun indarrean den kanona erabat itxi eta esklusibista delako. Interesgarria izan daiteke "literatura txikietan" kanonaren dinamikak nola burutzen diren aztertzea, eta kasu honetan ikus daiteke Bernardo Atxaga buru den kanon ia unipertsonal bat dugula. Hau dela eta, nire aburuz, funtsezko erronka da Atxagaren alboan geroz eta idazle gehiago gaineratzen joatea. Azken urteotan, badirudi gainera, ildo horretan lan egiten ari dela jende ugari. Atxaga bera ere arazo honen jakitun azaldu da behin baino gehiagotan eta azken boladako emakume idazle batzuen aldarrikapenak ere zentzu honetan eginikoak dira.

Baina Joseba Gabilondok esandakoetatik gehien harritu nauen kontuetako bat Euskadi Sariei buruz esandakoak izan dira. Kanona baztertu behar dela esan ondotik pentsatzekoa zen berak ere Euskadi Sariei utikan esango ziela. Euskadi Sariak, horretan denak ados egongo garen moduan, euskal literaturako elementu kanonizatzaile indartsuenetako bat baitira. Baina hori egin beharrean Euskadi Sarietan aldaketa batzuk egitearen alde agertu da. Berak egindako proposamenak prozedurazkoak izan dira (sariak idazleen artean erabakitzea, Oscarren gisara-edo), baina aldaketa hauek ez lukete Euskadi Sarien indar kanonizatzailea alde batera utziko. Bi adibide emate aldera: Oscarren prozedura nonbait demokratikoak ez dio sariari bere izaera kanonizatzailea kentzen; eta literaturarekin lotuta, gauza bera gertatzen da Raymond Queneauren Bibliothèque idéale harekin. Ehunka idazleri egindako inkesta batzuen bidez literatura unibertsaleko ehun titulu "behinenak" zehaztu nahi izan zituen. Prozedura nahi beste demokratikoa izango zen baina emaitza erabat kontserbadore eta frankofiloa.

6 comentarios:

  1. Ados nago hemen esandakoen lerro nagusiekin, baina iruditzen zait muinean ez dela oso desberdina zure ikuspegia eta Gabilondo berarena.

    "Kanona etengabe irekitzearen alde egingo nuke, ahalik eta idazle nahiz obra gehien kanonean txertatzearen alde. Kanon zabal eta aberats baten alde, azken batean" diozu eta nik uste Gabilondok berak antzeko ideia bat defenditzen zuela Berriako elkarrizketan "Euskal literaturaren eta kulturaren aniztasuna aurkeztu behar da potentzialitate handiena gisa. Hemen pentsamendua oso bertikala da oraindik, eta horizontalki pentsatu behar dira gauzak esan zuenean.

    Dena dela Gabilondok zehazki esan nahi duena ulertzeko hoberena bere Nazioaren hondarrak. Euskal literatura garaikidearen historia postnazional baterako hastapenak irakurtzea komeniko litzateke.

    Denborarik izanez gero eztabaida genezake horren inguruan...

    ResponderEliminar
  2. Ados nago Fumutekin, eta egia esan ez dut zuk egin duzun irakurketa egin. Gabilondok esandakotik ez zait niri atera "kanona apurtu behar denik", baizik eta kanona ireki egin behar dela, emakumezko bihurtu, gay bihurtu eta abar. hala, ez dut nik ere ikusten urruntasun handirik zure eta Gabilondoren iritzien artean.
    aitortu behar duta halere, artikulu hau eta elkarrizketa bera minutu gutxiko tartearekin irakurri ditudala, eta beraz, nahasi ahal izan ditudala (nahiko pertsona nahasia naiz, izan ere).
    Egin dudan irakurketa hori izan da, eta, beraz, ez nau zu harritu zaituen adina harritu Euskadi Sariei buruz esandakoak. Nahiko logikoa iruditu zait esan duena.
    Nazioaren hondarraketatituluzehoriduenliburua, ez dut oraindik eskuratu, intereneten utzi duen hitzaurrea (hala uste dut) edo bai, ordea, eta interesgarria iruditu zait oso.
    Denbora badago Fumut, ordua eta lekua falta

    ResponderEliminar
  3. Zer ulertzen duzue zuek "kanonaren erlijioaren apostasia egin behar" delako horrekin?

    Bestetik, testuan jarri dudan aipua dago; kanona bera da zalantzan jarri behar dena, kontzeptu gisa, ez kanon irekiago bat-edo.

    Gainera, modernitateari dagokionez, aski argia da bere ikuspuntua; eta iruditzen zait modernitatea eta kanona lotura hertsia duten bi gauza direla (baita Joseba berarentzat ere).

    Ez dut ukatzen bion iritzia, azken batean, oso antzekoak direnik.

    Esan nahi nuena da, ez zaidala koherentea iruditzen modernitatearen eta kanonaren kontrako leitmotiv ausartak bota ostean, azkenean kanonaren berritze bat proposatzea.

    Edonola ere, agintzen dut eskuratu bezain pronto bere liburua irakurriko dudala.

    ResponderEliminar
  4. Aupa lagunok:

    Bi kontutxo esango ditut, gauzak apur bat argitze aldera edo:

    Bat) Ez dakit nik egindako elkarrizketetan argi gelditu zen edo ez, baina Donostiako hitzaldian argi eta garbi esan zuen Gabilondok kanonari "apostasia"egitearen alde dagoela. Beñatek ondo dioen moduan, Gabilondorentzat modernitatea eta kanona elkarrekin lotuta dauden kontzeptuak dira, eta bata (modernitatea) joana denez gero besteari (kanona) kasurik ez egitea hobe.

    Bi) Beñatek agertzen duen perplexidade bera agertu zion Gabilondori entzule batek Donostiako hitzaldiaren amaieran. Eta Gabilondok, funtsean, arrazoia eman zion, eta esan zuen koherente edo egokiena Euskadi sariei utikan esatea izango litzatekeela. Gero esan zuen bere proposamena tarteko pauso bat edo antzeko zerbait izan zitekeela, Euskadi sariak gutxienez demokratikoagoak izan daitezen.

    Oharra: ez zituen nik hemen jarritako hitzak erabili zehazki, baina ideia hortik zihoan, ondo ulertu banion bederen.

    ResponderEliminar
  5. Mila esker eztabaidarengatik. Hegatsen argiratatuko dut hitzaldiaren bertsio azken/amaitua. Nahi izanez gero, aurrez bidal diezazueket zuen eritziak eman nahi badizkidazue. joseba@joseba.net
    Nere liburua Bilintxen behintzat eros daiteke, baina EHU-k orain arte ez du oso distribuzio ona izan. Koldo Mitxelena bezalako liburutegietan badago?

    ResponderEliminar
  6. Dislexikoa naizen aitzakia erabili beharko dut, goiko informazioa zuzentzeko. Artikulua EGAN-en aterako da. Sorry

    ResponderEliminar